torsdag 14. februar 2008

Ingen Tittel


Jeg sliter med å finne noe å skrive om. Nå som vi endelig har fått en nokså fri bloggoppgave, er jeg helt tom for ideer. Litt rart synes jeg.

Hvis jeg skal skrive om mitt forhold til lesning, så må jeg tenke meg litt om. Jeg har lest en del bøker i mitt liv, mest fantasi historier som er funnet opp av gale forfattere. Men nå de siste årene har det blitt lite lesning fra min side. Hvis jeg leser en bok er det mest sannsynelig skolerelatert. Med andre ord, veldig kjedelig lesning. Enkelte lærere har null innblikk i hva som interesserer meg og andre elever. De plukker bare ut deres egne favorittbøker og deler dem ut.
Deretter får vi i oppgave om å lage en presentasjon av boka hvor vi forklarer alt mulig.
Det er vanskelig å imponere en lærer som har lest den samme boka 100 ganger i forveien. Nesten automatisk vil læreren forvente at elevene er minst like fascinert og interessert i boka som han selv er. Å overgå læreren når han har lest boka flere ganger, analysert hver setning, og sikkert har en tatovering av tittelen på ryggen, er en så å si en umulig oppgave. Det er bare å glemme toppkarakteren, den vil ikke bli delt ut.

Alt i alt, har jeg ikke noe spesielt godt forhold til lesning for øyeblikket. Verken skolerelatert lesning eller fri lesning. Men egentlig leser jeg hver dag. Kanskje ikke i bøker, men på plakater, nettsider, og andre steder. Hverdagen er full av lesning, selv om jeg kanskje ikke helt er klar over det selv. For eksempel leser jeg sikkert ti ganger igjennom denne teksten før jeg publiserer den.

3 kommentarer:

LK sa...

Det du sier på slutten av innlegget ditt viser jo at lesing kan være så mangt og at alle faktisk leser hver eneste dag, selv om det ikke er en skjønnlitterær bok dere leser i. Det er noe vi lærere også bør ha i bakhodet når vi sier at dere leser så lite. Når det er sagt så må jeg også forsvare leseøkta vår her på skolen. Den i kombinasjon med presentasjonene deres er nettopp ment å skape leseglede og å gi dere forslag til nye bøker, som ikke læreren har plukket ut. Ved at dere anbefaler bøker til hverandre får dere rundt 30 forslag til bøker deres jevnaldrende har lest. Så dersom du synes det er vanskelig å finne en bok som fenger, synes jeg du bør begynne med å spørre de andre i klassen om tips og råd.

Les på!

ChelseaFan sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
ChelseaFan sa...

Jeg refererte ikke til leseøkten her på skolen i innlegget mitt, men mine egne erfaringer fra ungdomskolen.
Innlegget har ingenting å gjøre med bokpresentasjonene heller.